Wednesday, May 21, 2008

Dag 51: Onsdag 21. maj

Efter en rigtig god nats søvn (bortset fra Ole, der konstant har ondt i ryggen om morgenen) fik vi morgenmad og fik pakket sammen. Vi kørte ind til Jasper by for at besøge deres info-center for at få lidt mere viden om området. Vi var også inde i en boghandel for at købe en bog, som vi var blevet anbefalet af et amerikansk par vi mødte på en tidligere campingplads. Vi fandt dog ikke bogen men en anden om de canadiske rockies. Og sjovt nok lå boghandelen næsten lige ved siden af et pizzeria - det trak lidt mere end de sandwich vi ellers selv skulle lave til frokost.

Efter frokost satte vi kursen lidt nord på mod Lake Medicine og Lake Maligne. Vi havde kørt under fem minutter og havde allerede set 4 elge og 4 rådyr, det var ret sjovt, men til gengæld så vi ikke flere dyr inden på tilbagevejen igen. Lake Medicine var uden ret meget vand - og det var regnvejr - så det var altså ikke så flot som det kunne have været. Vi fortsatte mod Lake Maligne som var tilfrosset - og det var stadig regnvejr - så vi tog et par billeder og vendte så næsen tilbage igen. Da vi nærmede os byen igen så vi igen flere rådyr og et par elge, og da vi var inden for byskiltet vrimlede det med elge, så vi holdt stille sammen med de andre biler og filmede og tog billeder. Der kom endda en elg ud fra Esso stationen på den ene side og gik over vejen til de ca. 10 andre elge.

Herefter kørte vi til den anden side af Jasper by for at køre ud og se Patricia Lake og Pyramid Lake. Også på denne tur så vi adskillige rådyr, så det er lige før at børnene ikke synes det er så fantastisk mere (og Ole ikke vil holde stille for at tage billeder). Lake Patricia var utrolig flot, med grønligt klart vand og bjergene med sne i baggrunden. Børnene fandt noget fra et dyreskelet på stranden, hvilket gav anledning til en del snak. Vi fortsatte til Lake Pyramid som også var en flot sø, farverne i vandet var dog ikke helt så flotte som Patricia, men det er altså ikke helt så flot når det regner og skyerne dækker for det øverste af de snedækkede bjerge.

Da vi kom tilbage til byen fandt vi et sted, hvor vi lige kunne købe lidt mad, og en vinhandel så vi kunne få købt lidt rødvin og så kørte vi tilbage til den samme campingplads, hvor vi også overnattede i nat (Whistler's). Vi havde købt nogle færdiglavede ben, men børnene mente bestemt vi skulle lave bål (selvom det stadig regnede lidt). Ole tændte op, og vi varmede benene - de smagte rigtig godt. Til dessert fik vi et slag kort og så var det sengetid for børnene. Nu skal vi voksne til at læse og studere lidt om Icefield Parkway som vi skal fortsætte ned af.

/Liselotte og Ole

ps: Tillykke med bryllupsdagen til Mormor og Morfar.